In gesprek met Socrates
AanmeldenMaak kennis met de docent
Als ik zelf van plan was om een cursus te gaan volgen, dan zou ik twee dingen over de cursusgever willen weten. Heeft die genoeg kennis en (onderwijs)ervaring om er een geslaagde cursus van te maken? En is het een beetje een prettig iemand in de omgang? Ik heb Nederlands gestudeerd aan de Vrije Universiteit in Amsterdam en ben daarna bijna veertig jaar docent geweest in het voortgezet onderwijs. De laatste tien jaar ook als docent filosofie in de bovenbouw van havo en vwo, waarvoor ik bijscholingscursussen volgde en de beroepsopleiding tot socratisch gespreksleider aan de Internationale School voor Wijsbegeerte. Om daarna dat soort gesprekken te voeren met collega’s en leerlingen, en na mijn pensionering met cursisten van de Volksuniversiteit. In de afgelopen jaren heb ik via cursusdagen ook ervaring opgedaan met dialoogtraining van zen.nl. Op grond van ervaring ben ik ervan overtuigd dat goede gesprekken een bron van geluk en wijsheid zijn. En dat je het voeren van zulke gesprekken kunt leren. Dat is mijn drijfveer om daar als leerling en docent mee bezig te blijven. Hoe ik in de omgang ben, moet je eigenlijk van anderen horen. VU-cursisten geven in hun cursusevaluatie aan dat ze me een aardige en respectvolle docent vinden. Met Vaderdag kreeg ik een heel lieve kaart van mijn dochter, die psycholoog is (dus een gediplomeerd mensenkenner), waarin ze positieve eigenschappen van mij noemde, waarvan ik uit bescheidenheid (ook een van mijn eigenschappen, die zij trouwens niet noemde) alleen de eerste twee citeer: vriendelijk en zachtaardig. Je kunt iemand ook kennen door de dingen die hij leuk en waardevol vindt om te doen. Ik hou van lezen, schrijven en nadenken, van films en kunst kijken en muziek luisteren, van sudoku’s oplossen, van praten en schrijven met anderen, van wandelen en hardlopen, van in de zon zitten en niks doen.
In het kort
-
CursuscodeVUA4521
-
Duur4 lessen
-
Startdatum14 oktober 202421 okt, 4 en 11 nov
-
Lestijden19.30-21.30 uur
-
Cursusjaar2024-2025
-
Cursusgeld€ 90,-
-
Aanvullende kostengeen
Meer over de cursus
Wat doe je in een socratisch gesprek?
Twee voorbeelden uit een eerdere cursus: Prins Harry zei, in verband met zijn autobiografie “Reserve”, waarin hij allerlei voor het koningshuis pijnlijke onthullingen deed: “Ik zie niet in hoe zwijgen dingen ooit beter kan maken.” Wij kwamen daardoor op de vraag: Kan door zwijgen een conflictsituatie verbeteren? In een column van Coen Simon in Filosofie Magazine vertelt hij over het contact met zijn vader die de ziekte van Alzheimer had. Hij stelt daarin vragen als: Wat maakt een gesprek tot een gesprek? Is tegen elkaar praten genoeg voor een gesprek? Moet er een boodschap worden overgebracht? Moet er iets nieuws gezegd worden? Is een praatje over het weer geen gesprek? Wij maakten daarvan de vraag: Wanneer kun je een interactie een gesprek noemen? Bij beide vragen zochten we een casus, een voorbeeldervaring van een van ons. En vervolgens gingen we na wat die concrete ervaring ons dan te zeggen had in verband met de vraag.
Hoe ziet de cursus er uit?
We oefenen met basisvaardigheden: luisteren, vragen stellen, beweringen doen (een (voorlopig) standpunt innemen), je standpunt toelichten, concretiseren, abstraheren en communicatieve moed ontwikkelen. Op deze manier leer je om duidelijker je gedachten te verwoorden, aandachtiger te luisteren, ideeën te verbinden met persoonlijke ervaringen. Dat kan leiden tot meer zelfkennis en meer begrip van en voor anderen. Meer geduld. Meer concentratievermogen. Meer tolerantie van andersdenkenden en eigen onwetendheid. Meer mentale weerbaarheid. Meer openheid. Meer contact. Precies wat de wereld nodig heeft.
Cursusvoorwaarden
Lees onze algemene voorwaarden goed door voordat je je aanmeldt voor een cursus, workshop of training.